Warm, warmer en heet

20 juli 2023 - Fiano Romano, Italië

Zodra het mogelijk is en ik heb een vrije dag dan lig ik heerlijk aan een zwembad in de buurt van de camping. Welles waar onder een parasol want het is te warm om zonder parasol op een bedje te liggen. Nou warm zeg maar gerust bloed verziekend heet. Nou kan ik best heel goed tegen de warmte maar dit is niet grappig meer. Ik verlang voor heel even naar de 22 graden van Nederland.

Met het omhoog gaan van de temperaturen merk ik wel dat het tolerantie gehalte bij sommige gasten enorm snel daalt. Wat kunnen sommigen mensen het zichzelf, en mij dus ook, ontzettend moeilijk maken. En dan praat ik bv over een veranda waarvan 1 plank wat afwijkt. Een boom van 20 meter die soms tikt tegen de mobile home. Of een hendel van de buitendeur, die afgebroken is, die gebruik je alleen om de deur vast te zetten. En zo zijn er meer van zulke dingen. Ik probeer los te laten dat er mensen zijn die minder respect hebben voor een ander en bedenk mij steeds weer dat de leuke, lieve en gezellige gasten met veel meer zijn. Ik hoop dat het eind van deze hittegolf in zicht is want fijn is het niet. Gelukkig heb ik een heel fijn team achter mij staan waar ik mee kan sparren op moeilijke momenten dat het even moeilijk is. Wat is dit een groot verschil met de organisatie waar ik vorig voor werkte. Veel fijner en collegialer.

Het is alweer twee weken geleden dat ik mijn vorige blog schreef. Toen was het dinsdagmiddag en stond ik op het punt om Annelies van het trein station op te halen. Zo super gezellig om een vriendin, of familie van thuis, op bezoek te hebben. Even mijn leventje hier in Italië met hen delen. We zijn 1 dag naar prachtige watervallen geweest. Cascata della Marmore heet het. Waar we eerst wel 600 treden op moesten om van een heel mooie uitzicht te kunnen genieten. Maar eerlijk het was wel alle bloed, zweet en tranen waard. De mooie foto's beamen dit vind ik. Leuk om Annelies dit stukje Italië te laten zien want in deze omgeving is zij nog niet eerder geweest. Iedere regio in Italië heeft toch weer zijn eigen uistraling, bezienswaardigheden en landschap. In de regio Lazio heb je een groot aantal van oorsprong middeleeuwse dorpjes die echt pareltjes zijn. "De borghi piu bella Italia" Het lijkt wel of je hier eeuwen terug gaat in de tijd. Iedere keer word ik weer zo gelukkig als ik zo een pareltje heb ontdekt.

Donderdag is een vrij drukke dag, dan vertrekken er veel gasten en er komen weer nieuwe gasten aan. Omdat ik de hele dag druk bezig was kon Annelies mooi lekker relaxen bij het zwembad. Donderdagavond zijn we gezellig uiteten geweest in,  ik denk het smalste restaurant van Italië. Ik denk dat hij op zijn breedst 2,5 meter is en dat hij 30 meter lang is.  Vrijdagochtendochtend hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen maar om half 2 was tijd om Annelies weer naar het treinstation terug te brengen. Wat zijn deze dagen toch snel gegaan.  Dank je wel lieve schat voor de fijne en gezellige dagen. Tot in Nederland.

Annelies heeft dit stukje geschreven voor mijn blog:

Hierbij een korte impressie van mijn tijd bij jou in jouw geliefde Italië. Heerlijke tijd met jou gehad en zo fijn om weer elkaar te zien en bij te kletsen ❤️

Ten eerste wil ik je zeggen dat camping hu i pini village er prachtig uitzag. Het was vrij duidelijk dat er veel zorg en aandacht was besteed aan het creëren van een aangename en gastvrije omgeving. Ik was onder de indruk hoe jij je werkzaamheden coördineert en de tijd neemt om met de gasten te praten, hun vragen te beantwoorden en hen te helpen waar nodig. Jouw werkzaamheden bestaan uit het nalopen van mobile homes en het inchecken en uitchecken van de de gasten wat je met veel passie uitvoert en niet altijd even makkelijk is, omdat het een behoorlijke klim is naar boven.
Ik wil je nogmaals bedanken voor de geweldige ervaring. Jouw passie, vriendelijkheid en oog voor details maken echt het verschil

Ondertussen is het hoogseizoen en is het een drukte van belang op de camping. Waren het voornamelijk eerst de Polen en de Denen die deze camping bezoeken het zijn nu vooral de Hollanders die hier verblijven. En ze komen eigenlijk allemaal met 1 doel: Rome bezoeken. Helaas wordt een bezoek aan deze mooie stad op dit moment vanwege de warmte, afgeraden. Gelukkig zijn er veel gasten die luisteren naar dit advies maar er zijn, zoals altijd, ook een aantal eigenwijse gasten bij die toch gaan. Een aantal zijn ziek van de warmte terug gekomen om vervolgens daarna een hele dag ziek op bed te liggen. Gisteren zijn de hulpdiensten in Rome alleen al 450 x uitgerukt omdat mensen onderuit zijn gegaan door de warmte. Mensen willen zo graag de stad in dat ze niet beseffen wat een risico ze nemen.

Ik blijf wel lekker onder mijn parasol liggen als ik een vrije dag heb en ik ga wel weer richting Rome als de temperatuur weer wat gezakt is. Voor nu pas ik mij aan aan de temperatuur hier. Vanmorgen ben ik om zes uur opgestaan en meteen ben ik begonnen met het schoonmaken en in orde maken van de mobilehomes. Beetje mijn werktijden aanpassen vind ik prettiger aangezien ik dan in de middag een siësta kan nemen. Ik begrijp nu wel waarom de Italianen dit doen. En nu brei ik een eind aan mijn verhaal want zelfs mijn telefoon heeft het er warm van en ik ga van mijn siësta genieten.

Ciao

Marjo

1. Paula:
    20 juli 2023
    Wat fijn om weer wat te lezen over jouw avontuur, maar jeetje wij horen steeds over die warmte en iedere keer moet ik een je denken. Hou je vooral rustig maar dat doe je ook wel Lees ik. Prachtige fotos weer. Hou vol lieverd♥️
  2. Jeannette:
    Lieve mar...
    Als ik hier op tv de bloedverziekende hete beelden vanuit rome zie...moet ik toch wel aan je denken hoor...
    Warm weer is lekker...maar echt heet is onmenselijk..zeker als je ook nog in moet werken..
    Maar geniet...
    Liefs...Jeannette xx
  3. Simone De ligt:
    20 juli 2023
    Prachtige omgeving Marjo! En lekker warm 🥵 ik weet nog dat je net in Italië was, toen was het heel veel regen. En na regen komt zonneschijn 🌞 😂 maar ik snap dat dit even teveel van het goede is. Pak goed je rust! Kijk naar de Italianen, lang leve de siësta 🙏 het was weer een mooi verhaal👍🏼🥰
  4. Marlies:
    20 juli 2023
    Heel leuk geschreven weer, neemt ons echt mee in jouw belevingen. En je omschrijving: bloedverziekend heet 🤣🤣 die had ik lang niet gehoord hihi
    Blijf lekker genieten meis en wat betreft de hitte; altijd beter dan alleen maar regen, regen en nog eens... regen
    Kuskus
  5. Marja van Dalen:
    20 juli 2023
    Leuk om te lezen dat je zo'n fijn team hebt. Rustig aan met deze warmte en geniet er van
    Groetjes Marja
  6. Nella:
    21 juli 2023
    Hi wat leuk weer een verhaaltje te lezen van jou uit het zonnige Italië fijne dat je een paar gezellige dagen heb gehad met je vriendin.Hoop voor je dat de temperatuur snel wat afneemt groetjes uit Wormer ( nederland)
  7. Dominique Verweij-Orlemans:
    24 juli 2023
    Lieve Marjo,
    Bedankt voor al je inzet en goede zorgen mede dankzij jou was ons verblijf er één voor in de boeken.....een reisleidster zoals Marjo vind je nergens, Marjo je bent een topper!!!! Hou nog even vol. Dikke knuffel vanuit het koude Nederland. Martijn, Dominique en Fenna-Jéda Verweij ♡♡♡